+358 10 327 4230 myynti@kettumarkkinointi.fi

Yli puolet huolissaan kielivaikeuksista ulkomailla lääkärissä asioidessa – If toi suomalaisen lääkärin matkailijan puhelimeen

Yli puolta suomalaisista huolettaa vaikeus tulla ymmärretyksi vieraalla kielellä, jos matkustaessa joutuu lääkäriin. Lähes joka viides kuitenkin on käynyt ulkomailla lääkärissä, käy ilmi Ifin tutkimuksesta. If toi nyt yhdessä SOS Internationalin kanssa matkavakuutusasiakkaille maksuttoman sovelluksen, jonka kautta on mahdollisuus saada lääkärin apua omalla äidinkielellään kaikkialle maailmassa.

Suomalaiset matkustavat yhä enemmän ja kauemmas. Edelleen kuitenkin kynnys ulkomailla paikalliseen lääkärin menemiseen voi monella olla korkea, käy ilmi Ifin teettämästä kyselytutkimuksesta*.

Useampi kuin joka toinen kaikenikäisistä suomalaisista on huolissaan vieraan kielen lääkärissä aiheuttamista väärinymmärryksistä. Seuraavaksi eniten huolettavat oikean hoitopaikan löytäminen, kustannukset sekä paikallisen lääkärin totutusta poikkeavat näkemykset hoidosta. Vain joka yhdeksäs sanoo, ettei lääkärissä asioinnissa huoleta mikään.

– Huoli näkyy meillä vakuutusyhtiössä. Usein esimerkiksi turistiripuli pääsee turhaan pahenemaan, kun hoitoon menoa pitkitetään liikaa, vaikka hoidon avulla voisi toipua nopeammin jatkamaan lomailua. Matkavakuutuksesta yleisimmin korvattavat sairaudet ovat juuri turistiripuli, flunssa sekä etenkin lapsilla korvatulehdus, kertoo Ifin matkavakuutusten tuotepäällikkö Anne Uutela.

Keskimäärin lähes joka viides suomalainen on joutunut käymään ulkomailla lääkärissä omien tai perheenjäsenen vaivojen vuoksi. Yli 60-vuotiaista lääkärissä on käynyt matkalla useampi kuin joka neljäs. Naisia lääkärissä käynti arveluttaa selvästi miehiä enemmän. Nuoret aikuiset suhtautuvat keskimääräistä huolettomammin, tosin he pitävät muita ikäluokkia suurempana riskiä joutua valelääkärin pakeille tai tulla huijatuksi.

Tutustu Ifin matkavakuutustutkimukseen

Uusi palvelu tuo suomalaisen lääkärin lähelle kaikkialla maailmassa

If halusi madaltaa kynnystä neuvojen ja avun hakemiseen matkalla. Uuden, älypuhelimeen ladattavan maksuttoman HelpMe-sovelluksen avulla Ifin vapaa-ajan matkavakuutusasiakkaat saavat nyt vuorokauden ympäri apua omalla äidinkielellään haluamallaan tavalla – videoyhteyden, chat-keskustelun tai puhelun välityksellä. Palvelun tuottaa Ifin yhteistyökumppani SOS International.

– Vieraassa paikassa sairastuessa tai loukkaantuessa asiantuntijan neuvoja kaivataan yleensä vielä herkemmin kuin kotona. Sovelluksen kautta on mahdollisuus päästä tällaisessa tilanteessa tarvittaessa suomalaisen lääkärin vastaanotolle. Jos vaiva kuitenkin vaatii käyntiä paikallisen lääkärin luona, asiakas opastetaan lähimmälle lääkärille, kuvaa Uutela.

Palvelu on kehitetty yhdessä SOS Internationalin kanssa ja asiakkaiden yhteydenottoihin vastaavat SOS Internationalin asiantuntijat. If on ensimmäinen vakuutusyhtiö, joka tarjoaa HelpMe-sovelluksen asiakkaidensa käyttöön.

Lue lisää ja katso ohjeet HelpMe-sovelluksen käyttöönottoon

Näin isoa osaa suomalaisista huolettaa ulkomailla lääkärissä käydessä:

1. Kielivaikeudet, 56 %
2. Vaikeus löytää hyvä hoitopaikka, 43 %
3. Hoidon hinta, 38 %
4. Tutusta poikkeavat näkemykset hoidosta, 29 %
5. Matkustaminen sairaana lääkäriin, 25 %

Katso tarkemmat tulokset Ifin matkavakuutustutkimuksesta

*Sähköiseen kyselytutkimukseen vastasi yhteensä 1012 yli 18-vuotiasta suomalaista toukokuussa 2018. Lähtöotos muodostettiin ja lopullinen vastaajajoukko painotettiin suomalaista aikuisväestöä vastaavaksi iän, sukupuolen ja asuinalueen mukaan. Ifin teettämän tutkimuksen toteutti YouGov Finland.